SEO – zamyšlení – část 1

Od většiny zákazníků slyším, že chce udělat „to SEO“, aby mu do obchodu přicházelo víc lidí. Nejlépe, abych mávl kouzelnou hůlkou, udělal nějaké doplnění klíčových slov do hlavičky webu, očaroval vyhledávač a dostal jej na první místo.

Realita je ovšem trochu jiná. Po krátkém rozhovoru se zákazníkem se mu snažím vysvětlit, že SEO je opravdu jen určitá část online marketingu.

Pokud chce být zákazník dobře propagovaný na internetu, je nutné splnit několik bodů:

  • Určitě je potřeba dát stránky do všech relevantních katalogů a vyhledávačů. Bez toho jsou stránky neviditelné pro vyhledávače a pomůže jen chodit od domu k domu a rozdávat vizitky.
  • Samotné stránky musí být po technické stránce udělány tak, aby si vyhledávače přišly na své. A i když Google.com a Seznam.cz upustil od většiny meta tagů v hlavičce, stejně jich je po světě dost, co z nich čerpají. Není proto na škodu mít správně vyplněná klíčová slova, popis, OpenGraph tagy, …  Na místě je také dodržet nadpisovou hierarchii a každá stránka by měla mít výstižný titulek. O url podstránek a kategorií obsahující klíčová slova ani nemluvě.
  • A teď nám zbývá to nejdůležitější – obsah! Bez kvalitního textové obsahu, můžete mít sebepěknější web a nic vám k lepší pozici ve vyhledávači nepomůže.

Už před rokem jsem tvrdil, že nejdůležitější pro SEO je kvalitní obsah.

 Z praxe

GA_P_plus_FBUkázkou toho je jeden náš zákazník, který si před námi najal „jedničku na trhu“. Zákazník platil za PR články, linkbuilding a menší úpravu webu. Výsledek po roce snažení u několik let běžícího webu byla návštěvnost ubohých cca 600 lidí za měsíc. Zákazník spokojen nebyl a po roce mu tyto služby přestaly vyhovovat. Už jednou se zklamal, a proto byl k SEO optimalizaci skeptický… poté si najal nás.

Nepodařilo se nám prosadit větší kampaň, a proto jsme mohli udělat jen samotné SEO. Po úpravě obsahu, doplnění chybějících tagů, zaktualizování zastaralého sitemapu a dalších úkonech, se nám během 3 měsíců podařilo zvednout návštěvnost na cca 2000 lidí za měsíc.

Po dalších pár měsících se nám podařilo zákazníka přesvědčit, že alespoň malá propagace na Facebooku by mu ještě více pomohla. Měsíc na to byla návštěvnost přes 3000 lidí za měsíc s neustálou stoupající tendencí.

Mimochodem teď nedávno někdo z DobrýWeb prohlásil, že již nefungují zažité taktiky, ale že je potřeba budovat kvalitní obsah. Je pěkné, že jsme to věděli rok před nimi :).

Je to jen ukázka toho, že SEO je jen část online marketingu, a proto bude mít vždy jen částečný výsledek. Pokud zákazník chce uspět, musí na své potenciální zákazníky „útočit“ na všech frontách!